Azad Beg’in Ölümünde İran Parmağı


Güney Türkistan lideri Merhum Azad Beg’in ölümü ile ilgili Emin Pazarcı’nın 2000 yılında akşam gazetesinde yayınlanmış yazısını aynen paylaşıyoruz. Azad Beg’in Ruhu Şad Yattığı yer cennet olsun.

İran’ın örttüğü sır aydınlandı

Belki, Türkiye’de fazla tanınmıyor, ama Azad Beg önemli bir şahsiyetti. Afganistan Türkleri için bir efsaneydi.

Türk birliğini savundu.

Bu fikrin gerçekleştirilmesi için önemli adımlar attı.

Tam 240 yıldır ezilen Özbekler ve Türkmenleri biraraya getirdi. Özbek-Türkmen Partisi’ni kurdu.

Rusya’yı sıkıntıya soktu.

İran’ın düşmanlığını kazandı.

Pakistan’ı rahatsız etti.

Çünkü, yüzü Türkiye’ye dönüktü!

Bundan üç yıl önce şüpheli bir helikopter kazasında hayatını kaybetti. Ölümünün üzerindeki sır perdesi bir türlü aydınlanamadı.

Tam üç yıldır araştırıyorum…

Sonunda aradığım adresi buldum. Eldeki ipuçlarını birleştirdim. Molla’ya ulaştım.

Azad Beg’i de Uğur Mumcu gibi, İran’ın katlettirdiği ortaya çıktı.

Azad Beg’in peşinde iki istihbarat örgütü vardı:

Biri, Rusya’nın denetimindeki Özbek ajanlar. Diğeri, İran’lı casuslar.

Rusya başarılı olamadı. Ama, İran şartların da yardımıyla sonuç aldı. Azad Beg’i ortadan kaldırmayı başardı.

. . . . . . . . . .

Azad Beg, Taliban’ın Mezar-ı Şerif’i işgalinin ardından, Bamyan’a geçmişti. Bamyan ise, Hazaraların kontrolundaydı.

İran istihbaratı, Hazaraları taşeron olarak kullandı. Bamyan’daki İran Konsolosluğu’nu devreye soktu. Hazara Lider Kerim Halili’ye görev verdi:

– Azad Beg’i öldürün.

Halili, önce korktu.

‘Ben bunu tek başıma yapamam’ dedi.

İran’ın yardımıyla bir plan hazırlandı. Konu, Hazaraların ‘Merkezi Şura’sına götürüldü. Halili, ‘İran Planı’nı devreye soktu. Şura’yı yanılttı:

– Azad Beg, Taliban’la uzlaşmayı savunuyor.

Bu iddianın gerçekle hiç bir ilişkisi yoktu. Ama, konu çok hassastı ve Şura’dan beklenen karar çıktı:

– Azad Beg öldürülmeli.

Bu karar, yıllar sonra Merkezi Şura Azası Sait Nemetullah Meşhab tarafından da doğrulandı.

O sırada Özbek General Dostum, Afganistan’dan kaçmıştı. Ankara’daki Stat Otel’de kalıyordu.

Mezar-ı Şerif ise, babası Özbek olan Abdülmelik’in kontrolundaydı.

Halili, önce Dostum’u telefonla aradı. Azad Beg’in öldürülmesi için izin istedi. Azad Beg’i kendisine rakip gören Dostum, izni hemen verdi:

– Öldürün!

Yine İran devreye girdi. Abdülmelik’e yardım vaat edildi. O da Azad Beg’i görüşmeye davet etti:

– Taliban’la mücadele için yardımına ihtiyacım var.

Azad Beg, hemen hazırlandı. Amacı, Bamyan’dan karayolu ile ayrılmaktı. Ama, Halili ‘olmaz’ dedi. Azad Beg’e helikopterini verdi.

Helikopter, 15 kişiyle havalandı.

Operasyon, havada başladı.

Azad Beg, koruması Zeynidin ve danışmanı Halidi ile birlikte havada katledildi. Helikoptere de Mezar-ı Şerif’in Şölger Köyü yakınlarında düştü süsü verildi ve yakıldı.

İlginçtir, helikopterdeki diğer 12 kişi kurtuldu!

. . . . . . . . . .

Bölgenin Hazara Komutanı Mehmet Emin Beylerbeyi, kazayı şüpheli buldu. Pilotu yakalayıp, konuşturdu. Pilot, ‘Benim suçum yok’ dedi:

– Bana bu görevi Şura verdi.

Beylerbeyi, yıllarca bu sırrı sakladı.

Sonunda açıkladı:

– Olay kaza değildi.

Bugün Afganistan’ın Ankara Büyükelçisi Murat Argun.

Argun, aynı zamanda Azad Beg’in yakın dostuydu.

Argun’a sordum:

– Azad Beg cinayetinde adres İran’ı gösteriyor…

‘Doğrudur’ dedi:

– Ben de şüpheleniyordum. Cinayetin ardından Mezar-ı Şerif’deki İran Konsolosu Ebulfezl Zahravan’la görüştüm. Yoklamak için Azad Beg’in ‘öldürülmesinin çok iyi olduğunu’ söyledim. Bunun üzerine açıldı. ‘Evet iyi oldu, çünkü bölgede Türk devleti kurmak istiyordu’ cevabını verdi.

Her şey apaçık ortada…

Molla, sadece Türkiye içinde operasyonlara girmedi.

Bize ve bizden yana olanlara Türkiye dışında da savaş açtı. Bunun bir örneği de Azad Beg’in katli.

Olayın asıl üzücü tarafına gelince…

Tarafımızdan para yardımı yapılan ve desteklenen general Dostum ve Abdülmelik’in de bu cinayete aracı olmaları.

İlginçtir…

Hem Dostum, hem de Abdülmelik bugün İran’da yaşıyorlar. İran Devleti tarafından besleniyorlar.

Belli ki, geçmişte de İran’la ilişkileri vardı.

İran, Afganistan’da hiç bir kazanım elde edemedi. Bölge, bugün Taliban’ın elinde. İran’ın tek kazanımı, bölgedeki Türk unsurların önünü kesmek oldu.

İşte Molla’nın gerçek yüzü!

Emin Pazarcı – Akşam Gazetesi – 2000 yılı

Azad Beg’in 1988′de Türk Ocaklarındaki Konuşması

Güney Türkistan lideri Merhum Azad Beg

Güney Türkistan lideri Merhum Azad Beg

5 Yanıt

  1. Emin PAZARCI nın iddiaları kısmen doğru olabilir ancak Özbek General Raşit DOSTUM un olayla ilgisini kabul etmek mantıken doğru gelmedi bana, aynı ideal için mücadele veren aynı davayı savunan aynı kanı taşıyan Azad beye hazırlanan korkunç komploya DOSTUM neden alet olsun .
    Azat Beye ve TÜRK lük davasının tüm şehitlerine Allahtan c.c rahmet diler , bu büyük davaya gönül veren herkesi saygıyla selamlarım.

  2. yukarıdaki yazıya tamamen katılıyorum .Raşit Dostun neden bu işe karışsınki…

  3. Raşit Dostum’un elinin olması mantıklı hatta gerçek diyebileceğim kadar yakın bir ihtimal.Çünkü dOSTUM ile aralarının açılıp taliban tarafına geçmesiyle Dostum kaçmış Türkiye2ye sığınmıştı.Özbekistan’ın sevmemesi de Türk birliği idealine bağlı oluşundan Dostum2dan dah kaliteli ve kahramandı.Hiç bir devirde kızıl orduya hizmet etmedi.Esrar slah kaçakçılığına tevessül etmedi idealist bir adamdı.O gitti,Dostum bitti.

  4. cunku azad beg mujahed ve general dostum rusya casus ajani KGB bagli di.

  5. sadece bu degil general dostum bir cok turkmen ve ozbek general ve komutanlari katliti urnayn asir pehlivan gibi.

Bir Cevap Yazın

